Tips & Inspiratie: het effect van kennis van de wereld en het technisch leesniveau op tekstbegrip

Leslie en Recht (1988) hebben het effect van een brede kennis van de wereld en het technisch leesniveau op het begrip van de tekst (begrijpend lezen) onderzocht. 
De onderzoeksgroep werd verdeeld in vier groepen: 

Groep 1 wist niets over het onderwerp en had een matige technische leesvaardigheid. 
Groep 2 wist niets over het onderwerp, maar had een goede technische leesvaardigheid. 
Groep 3 wist veel over het onderwerp, maar had een matige technische leesvaardigheid.
Groep 4 bevatte leerlingen die zowel veel over het onderwerp wisten als goede technische lezers waren. 

De laatste groep begreep de tekst natuurlijk het best. Wat opvallend was in dit onderzoek, is dat de groep leerlingen die veel wisten over het onderwerp, maar een matige technische leesvaardigheid had, tot een beter tekstbegrip kwam dan de groep leerlingen die een goede technische leesvaardigheid had, maar weinig wisten over het onderwerp van de tekst. De algemene kennis van een kind wordt dan ook als beste voorspeller gezien voor het begrijpen van teksten.

Bij Kidsweek in de Klas is dit vanzelfsprekend. Doordat de leerlingen werken aan de hand van een krantenartikel wordt zowel de kennis van de wereld vergroot als dat de leerlingen de strategieën krijgen aangeleerd behorend bij begrijpend lezen. Bij Kidsweek in de Klas wordt er in de digibordlessen extra aandacht besteed aan het vergroten van de kennis van de wereld.

Lees hier het hele artikel 

33710537 2041247736088899 6592149044099809280 n