Reading:
Van begrijpend luisteren naar begrijpend lezen

Image

Van begrijpend luisteren naar begrijpend lezen

10 februari 2019

Voorafgaand aan de periode waarin strategieën worden aangeleerd, bevordert de leerkracht het lezen met begrip al door teksten voor te lezen, met kinderen te praten over teksten, verbanden te leggen met hun achtergrondkennis en hen te laten nadenken over de inhoud van de tekst (Förrer & van de Mortel, 2011).

Elke maand staat een les begrijpend luisteren voor u klaar die aan een bepaald thema is gekoppeld. In deze lessen staat de inhoud van het boek centraal. Door middel van modeling laat de leerkracht (impliciet) zien welke strategieën kinderen zouden kunnen gebruiken om een tekst beter te begrijpen, zodat ze hier al eens kennis mee hebben gemaakt alvorens ze de strategieën expliciet krijgen aangeleerd. Kinderen leren deze strategieën vooral wanneer de leerkracht dit hardop denkend voordoet (Bouwman, van de Mortel, Maas en de Wit, 2015). In de lesinstructie worden hier suggesties voor gegeven. Op deze manier ontstaat een doorgaande leerlijn in de school. Bekijk de handleiding begrijpend lezen en lees meer over begrijpend luisteren met Kidsweek in de Klas of ga direct naar de lessen.

Gerelateerde berichten

1 september 2018

Vernieuwd lesmateriaal

10 januari 2018

7 tips voor het maken van een PowerPoint

7 tips voor het maken van een PowerPoint

Arrow-up