Reading:
Van begrijpend luisteren naar begrijpend lezen

Van begrijpend luisteren naar begrijpend lezen

10 februari 2019

Voorafgaand aan de periode waarin strategieën worden aangeleerd, bevordert de leerkracht het lezen met begrip al door teksten voor te lezen, met kinderen te praten over teksten, verbanden te leggen met hun achtergrondkennis en hen te laten nadenken over de inhoud van de tekst (Förrer & van de Mortel, 2011).

Elke maand staat een les begrijpend luisteren voor u klaar die aan een bepaald thema is gekoppeld. In deze lessen staat de inhoud van het boek centraal. Door middel van modeling laat de leerkracht (impliciet) zien welke strategieën kinderen zouden kunnen gebruiken om een tekst beter te begrijpen, zodat ze hier al eens kennis mee hebben gemaakt alvorens ze de strategieën expliciet krijgen aangeleerd. Kinderen leren deze strategieën vooral wanneer de leerkracht dit hardop denkend voordoet (Bouwman, van de Mortel, Maas en de Wit, 2015). In de lesinstructie worden hier suggesties voor gegeven. Op deze manier ontstaat een doorgaande leerlijn in de school. Bekijk de handleiding begrijpend lezen en lees meer over begrijpend luisteren met Kidsweek in de Klas of ga direct naar de lessen.

Gerelateerde berichten

18 november 2019

Begrijpend lezen in samenhang

Dit schooljaar brengen we een nieuwe lesmethode op de markt: Kidsweek in de Klas – Wereld & Taal. Met deze digitale methode gaan leerlingen aan de hand van nieuwsartikelen uit Kidsweek aan de slag met geïntegreerde opdrachten voor wereldoriëntatie en taal. Vanaf 2 september kunnen scholen de lesmethode een maand gratis uitproberen.

1 september 2019

6 leuke kennismakingsspelletjes voor de eerste schoolweek

6 leuke kennismakingsspelletjes voor de eerste schoolweek

Arrow-up