Reading:
Onderzoek naar het bespreken van terrorisme in de klas

Image

Onderzoek naar het bespreken van terrorisme in de klas

17 februari 2020

Kidsweek gaat in samenwerking met de Universiteit Utrecht en professor Beatrice de Graaf een enquête uitvoeren onder leerlingen uit groep 6, 7 en 8, naar wat zij allemaal van terrorisme weten en vinden. We zoeken nog enthousiaste leerkrachten die met hun leerlingen mee willen doen. In ruil hiervoor is het mogelijk dat de universiteit een workshop komt verzorgen in de klas. 

Doel van het onderzoek naar het bespreken van terrorisme in de klas

Wat leerlingen allemaal weten, denken en bespreken over terrorisme is voor volwassenen grotendeels onzichtbaar. Leerlingen zijn op school vanaf groep 4 bezig met ontdekken van wat nieuws is en hoe de wereldpolitiek binnenkomt in hun leven. Tegelijkertijd worden veel lastige en grote thema’s in de klas niet via officiële lespakketten behandeld terwijl leerlingen die wel oppikken. TerInfo doet daarom onderzoek naar de attitudes van leerlingen t.a.v. het onderwerp terrorisme.

Wat weten en vinden leerlingen allemaal? Wat voor emoties roept dit onderwerp op? En wat zijn voor leerlingen de voornaamste bronnen aan de hand waarvan zij attitudes en narratieven vormen? 

De resultaten zullen worden gebruikt voor een wetenschappelijke publicatie en geanonimiseerd worden verwerkt. Leerlingen en docenten kunnen zich te allen tijde terugtrekken. Ook willen we benadrukken dat leerlingen niet zullen worden blootgesteld aan beelden van aanslagen, beelden van terroristen of aan terroristische propaganda. Ook zullen wij consentformulieren beschikbaar stellen waarmee ook ouders kunnen worden geïnformeerd over het onderzoek. 

Klik op de links hieronder voor aanvullende informatie.
– ‘Lessen over terrorisme nemen angst weg bij leerlingen – een artikel naar aanleiding van de gebeurtenis in Utrecht in het onderwijsmagazine Schooljournaal.
Flyer van TerInfo: Terrorisme bespreekbaar maken in de klas.

Heeft u interesse in deelname? Laat het ons weten via redactie@kidsweek.nl.

Gerelateerde berichten

25 januari 2021

Waarom het integreren van taalonderdelen zo belangrijk is

Arrow-up