Leesplezier en leesbevordering staan centraal bij Kidsweek in de Klas. De methode sluit aan bij het nieuwe curriculum:
- Aantekeningen maken op inhoud.
- Praten over de tekst.
- Teksten kunnen weergeven in diverse schema’s.
- Close Reading.
- Omdat de lessen in begrijpend lezen in samenhang worden aangeboden, verhoogt dit de betrokkenheid, kennis en begrijpend leesvaardigheden van leerlingen.
- De methode is kerndoeldekkend voor begrijpend lezen.
Kidsweek in de Klas heeft een leerlijn schrijfvaardigheid ontwikkeld.
- Om de week wordt er een tekstsoort gekozen aan de hand van een bestaande tekst uit het lesplan van die week.
- Via digibordlessen, lesinstructies en tekstschema’s leren leerlingen diverse tekstsoorten schrijven.
- Via succescriteria kunnen de leerlingen hun eigen tekst (laten) beoordelen.
- Wekelijks bieden we een les mondelinge communicatie aan bij de burgerschaptekst.
Elke week staat ook burgerschap centraal.
- Leerlingen krijgen informatie over diverse onderwerpen, oefenen daarnaast begrijpend leesvaardigheden en vormen een eigen mening over een onderwerp.
- Alle bouwstenen van burgerschap komen in een schooljaar aan bod.
- 10x per jaar is er in Kidsweek een uitgebreide bijlage met burgerschapsartikelen waar we diverse lessen bij ontwikkelen.
- De methode is kerndoeldekkend voor burgerschap.
Elke week staan er artikelen in Kidsweek die gaan over wat er in de wereld gebeurt. Van aardbevingen en vulkaanuitbarstingen tot discriminatie en politiek.
- Door de actualiteit in de lessen te betrekken, leren de leerlingen hoe een aardbeving ontstaat nadat zij daar net over hebben gelezen. Dit zorgt ervoor dat uw leerlingen extra betrokken zijn bij het onderwerp en nieuwsgierig zijn naar meer (achtergrond)informatie.
- De methode is kerndoeldekkend voor wereldoriëntatie.
Een keertje kijken hoe een les van Kidsweek in de Klas eruitziet? Of de les een keer uitproberen in de klas? Doe dan een proefles Kidsweek in de Klas Compleet!
In deze les staat een actuele tekst uit de Kidsweek centraal. Het doel is om kennis te vergaren over een onderwerp, maar leerlingen oefenen ook met begrijpend lezenvaardigheden.
Een verdiepende les en verdiepende tekst bij de actualiteit. Leerlingen krijgen extra kennis en duiding bij de actualiteit. Er is een tekst voor groep 4, een tekst voor groep 5/6 en een tekst voor groep 7/8.
In deze les staan dezelfde teksten centraal als bij les 2. Bij deze lessen staan doelen voor begrijpend lezen centraal.
In deze les staat er een burgerschapstekst centraal, passend bij het thema van die betreffende week. Deze tekst is vooral bedoeld om extra kennis op te doen, zodat leerlingen uiteindelijk een mening kunnen vormen over dit onderwerp (les 5). Daarnaast worden er in deze les begrijpend lezenvaardigheden geoefend.
In deze les draait het om mondelinge communicatie. Wat vinden leerlingen van datgene wat ze in les 4 gelezen hebben? En hoe voeren ze daar met elkaar een goed gesprek over?
Deze les heeft afwisselende tekstgenres. Bij deze teksten worden verschillende lessen gemaakt, elk met een eigen type lesdoel en bijbehorende instructie.
In deze les gaan we in op de historie op het onderwerp dat centraal staat in het betreffende lesplan. uiteraard is deze les gericht op het opdoen van kennis, maar ook hier worden begrijpend lezenvaardigheden geoefend.
Kidsweek in de Klas heeft een leerlijn schrijfvaardigheid ontwikkeld. De schrijfvaardigheidslijn hangt samen met die van begrijpend lezen, maar is een additionele lijn. Het is mogelijk alleen deze te doen, maar dan is het wel van belang dat de tekst die bij een van de lessen hoort ook wordt gelezen. Een van de teksten is qua opbouw, of doel gekoppeld aan de schrijfvaardigheidslessen. Kinderen schrijven namelijk een tekst die lijkt op die ze gelezen hebben. Omdat schrijven een heel proces is, kun je ervoor kiezen dit over twee weken uit te spreiden.
Ons archief staat vol met teksten en lessen geordend per thema. Zodoende kun je ook meerdere weken van groep 4 t/m 8 aan hetzelfde thema werken. Ook kan het archief als inspiratie worden gebruikt voor scholen die thematisch werken, of die al een methode voor wereldoriëntatie hebben. Je kunt in de lessen namelijk gemakkelijk slides toevoegen of verwijderen, waardoor je binnen een handomdraai je eigen les hebt ontwikkeld.
De lessen begrijpend luisteren zijn geschikt voor groep 1 t/m 3. In de lessen bekijken de leerlingen een filmpje waarin een (informatief)prentenboek wordt voorgelezen. Aan de hand van de lesinstructies kun je aandacht besteden aan begrijpend luisteren, fonemisch en fonologisch bewustzijn en woordenschat.
Wat onze klanten zeggen.
‘Vanaf het begin was het contact heel persoonlijk en direct. Hierdoor kreeg ik al snel een klik met het team van Kidsweek. Ik zie de waarde van begrijpend lezen en kan dat met hen delen.’
In dit artikel vertelt Meester Ewout uitgebreid over zijn ervaringen.
“Geheel nieuwe dimensie in het begrijpend lezen! De methode is actueel en multi-mediaal!”
“Ik vind Kidsweek in de Klas zoals die nu is al een goede methode. De lessen zijn actueel en uitdagend, alle strategieën komen aan bod, een fijne en goede manier van toetsing. Ik ben ook erg blij met de nieuwe woordenschatoefeningen. Het allerbelangrijkste is dat de kinderen het leuk vinden om te doen. Ik hoef ze niet meer te motiveren.”
“Kidsweek begrijpend lezen gebruiken we iedere week een aantal keren. Dit is erg leerzaam en goed toepasbaar. De spullen/kaarten/leeromgeving daarnaast zijn leuk voor tussendoor wanneer er extra tijd of het toepasbaar is bij de huidige thema's die op dat moment aan de
orde zijn.”
‘De leraren op onze school zijn heel erg tevreden. Door de duidelijke handleiding en de mogelijkheid om de lessen zelf in te richten werkt de uitvoering prima.
In dit artikel vertelt Stefanie over haar ervaringen.