Reading:
‘Het leerplezier is aanzienlijk toegenomen sinds we Kidsweek gebruiken’

Image

‘Het leerplezier is aanzienlijk toegenomen sinds we Kidsweek gebruiken’

15 maart 2021

Openbare basisschool Aurora uit Almere gebruikt al twee jaar de Kidsweek-methodes. Intern Begeleider Stefanie Kruithof vertelt haar ervaringen. 

Over de school

Naam school: Aurora
Plaats: Almere
Groep: 4 t/m 8
Lesmethode: Begrijpend lezen en Wereld & Taal

Welke lessen geven jullie en hoe vaak?

‘Wij geven twee keer per week Begrijpend Lezen en Wereld & Taal aan de groepen vier tot en met acht. Groep drie en de kleuters gebruiken de Begrijpend Luisteren-lessen van Kidsweek.

Hoe zijn jullie bij Kidsweek uitgekomen?

‘De methode die we destijds gebruikte was vooral gericht op strategie. Met plezier een tekst lezen was niet aan de orde. Doordat we een abonnement op de Kidsweek-krant hadden wisten we al dat de kinderen de Kidsweek leuk vonden om te lezen. Het is fijn dat er voor ieder wat wils tussenstaat.’

Wat zijn jouw ervaringen met de begeleiding vanuit Kidsweek?

‘Top! Het contact is al vanaf de aanschaf van de methodes heel persoonlijk: warm, direct en betrokken. Als je een vraag hebt of ondersteuning wilt hoef je maar een berichtje te sturen en je krijgt direct reactie. Op het moment dat je iets wilt aangeven word je echt gehoord.’

Wat vinden leerkrachten van de methode?

De leraren zijn heel erg tevreden. Door de duidelijke handleiding en de mogelijkheid om de lessen zelf in te richten werkt de uitvoering prima. Het GRIMM-model waar Kidsweek gebruik van maakt kunnen we ook toepassen op andere lessen, zoals rekenen en taal. Hierdoor zie ik een groot verschil met hoe de leraren over het algemeen lesgeven. Doordat je niet weken lang aan één thema werkt, vinden ze het soms wat vluchtig. Maar dat is ook het voordeel van Kidsweek, aangezien de kinderen dit juist fijn vinden.’

Wat vinden de leerlingen ervan?

‘De kinderen zijn heel enthousiast. Het leerplezier is aanzienlijk toegenomen sinds we de methodes van Kidsweek gebruiken. De kracht van Kidsweek is de actualiteit: het is leuk om iets te horen op televisie en vervolgens op school hier de achtergrond over te leren. Daardoor kunnen ze thuis aan de eettafel over nieuwsonderwerpen meepraten. Dat verhoogt voor veel leerlingen het gevoel van eigenwaarde.’

Zijn er al resultaten te zien

Onze leerlingen lezen anders dan voorheen: meer gericht op de hele tekst in plaats van fragmenten. Voor de meeste kinderen zijn de teksten van Kidsweek behapbaar, hierdoor pakken ze ook steeds vaker de Kidsweek buiten de les om. Het enthousiasme voor begrijpend lezen is door deze methode flink verbeterd. We zien dit ook terug in de opbrengsten op de Cito’s voor begrijpend lezen. Deze zijn absoluut verbeterd!’

Heeft u nog vragen?

Wil jij zelf contact opnemen met Stefanie over haar ervaringen? Klik hiervoor op de knop onderin. 

Gerelateerde berichten

Kringgesprek met Kidsweek
6 februari 2023

4 tips voor een kringgesprek met Kidsweek

Meer in de vorm van de wereld
6 september 2022

Hoe verduurzaam je je klas? 5 tips!

25 januari 2021

Waarom het integreren van taalonderdelen zo belangrijk is

Arrow-up