Image

Achterstand door corona

28 september 2020

Een veelbesproken onderwerp: een mogelijke leesachterstand door corona. Vooral de leerlingen uit groep 3 hebben de laatste maanden van het schooljaar veel cruciale lessen voor hun leesontwikkeling gemist vanwege het sluiten van de scholen. Deze leerlingen starten nu in groep 4, wellicht met een leesachterstand.
Vraag je als leerkracht allereerst af of er bij de leerlingen problemen zijn met decoderen? Zo ja, dan zal er intensieve ondersteuning nodig zijn naast het gewone leesprogramma. Kent de leerling de meeste letters wel, dan is het vooral van belang om meer tijd vrij te maken voor …. lezen!

Daarbij is het van belang om de leerlingen positieve ervaringen op te laten doen met lezen. Het werkt motiverend en is goed voor de ontwikkelingen om teksten te laten lezen die net boven het niveau van de leerling liggen. Leestechnieken zoals voor-koor-door lezen werken daarbij effectief. Maar ook het praten over een tekst of het voorlezen van een boek hebben een positief effect op de leesmotivatie en leesontwikkeling.

Kidsweek is hiervoor een goed middel. Leerlingen kunnen zelf een tekst kiezen die hun aanspreekt, er staan teksten in van allerlei niveaus en de teksten liggen dicht bij hun belevingswereld. En ook de krant kunt u gebruiken om voor te lezen en/of om een gesprek te voeren over de tekst. Eerder werden deze tips voor voorlezen geplaatst.

Gerelateerde berichten

19 juni 2019

Uitleg digitale leeromgeving

Kidsweek in de Klas werkt met een digitale leeromgeving in LessonUp. Wanneer u als school een abonnement heeft op Kidsweek in de Klas, heeft u ook automatisch toegang tot deze digitale leeromgeving.

Leerkracht en leerling aan het werk
31 augustus 2022

Lesideeën bij Kidsweek 35 2022

Arrow-up