Reading:
Begrijpend lezen in verbinding met de zaakvakken

Image

Begrijpend lezen in verbinding met de zaakvakken

1 maart 2021

Onlangs verscheen op de website Geletterdheid en schoolsucces een artikel over een rijke leeromgeving voor begrijpend lezen. In het artikel wordt ingegaan op de vaardigheid begrijpend lezen de werkwijze Focus op begrip. Met name het eerste gedeelte sluit aan bij de werkwijze van onze methode Wereld & Taal. Deze lesmethode verbindt begrijpend lezen met zaakvakken

 

Begrijpend lezen = geen vragen beantwoorden

Soms wordt gedacht dat het bij begrijpend lezen van belang is om zoveel mogelijk teksten te lezen en vragen te beantwoorden. Natuurlijk kan het beantwoorden van vragen bij een tekst zinvol zijn om vaardigheden te oefenen, maar dit is niet de manier om de begrijpend leesvaardigheid van leerlingen te verbeteren.

Zo is het veel zinvoller om samen met leerlingen te praten over een tekst, op zoek te gaan naar achtergrondinformatie bij het onderwerp en de informatie uit te tekst te gebruiken voor kennisvergaring. Iets waar we bij Kidsweek in de Klas – Wereld & Taal de nadruk op leggen. Zo wordt er in de startles altijd aandacht besteed aan het praten over de actuele tekst. In de verdiepende les gaan leerlingen op zoek naar achtergrondinformatie en gebruiken ze de informatie uit de tekst voor een verwerkingsopdracht voor taal.

Begrijpend lezen in verbinding met de zaakvakken

Een thematische aanpak voor begrijpend lezen waarbij het in verbinding staat met de zaakvakken. Dit zou er namelijk voor zorgen dat leerlingen het nut zien van begrijpend lezen en het sluit aan bij de belevingswereld van de leerlingen. Bij Wereld & Taal wordt begrijpend lezen gekoppeld aan de zaakvakken. Het is op twee manieren in te zetten.

  1. Aan de hand van de actualiteit
    De leerlingen lezen eerst een actuele tekst uit Kidsweek en lezen vervolgens een verdiepende tekst die beiden aansluiten bij de zaakvakken. Denk bijvoorbeeld aan het lezen van een actuele tekst over een ruimtereis naar mars en een verdiepende tekst over ruimtereizen en de planeten.
  2. Thematisch
    Daarnaast is er de mogelijkheid om thematisch aan het werk te gaan met Wereld & Taal. Leerlingen werken dan in groep 5 t/m 8 langere tijd aan één thema. Dit zorgt voor dieper begrip met betrekking tot de zaakvakken, omdat meerdere teksten over hetzelfde onderwerp worden gelezen.

Rijke teksten

Veel teksten in het onderwijs zijn verarmd, zodat ze gemakkelijker te lezen zouden zijn voor kinderen. Zo worden bijvoorbeeld de zinnen ingekort en vervallen veel signaalwoorden. Helaas blijkt dat deze teksten niet makkelijker te lezen zijn voor kinderen, maar zelfs moeilijker te begrijpen zijn. Iets wat we dan ook steeds vaker horen en voorbij zien komen: zorg voor rijke teksten voor de leerlingen. Binnen de methode Wereld & Taal wordt gebruik gemaakt van rijke teksten. De teksten worden geschreven door onafhankelijke journalisten die de tekst niet verarmen. Rijke teksten brengen de leerlingen naar een hoger leesniveau en zijn beter voor de ontwikkeling van de woordenschat en begrijpend leesvaardigheid.

Meer informatie?

In het artikel wordt ook nog aangegeven dat je ter voorbereiding op Focus (mocht je hiermee aan de slag willen gaan) op zoek kunt gaan naar een thematische zaakvakmethode met rijke bronnen. Kidsweek in de Klas – Wereld & Taal is hiervoor een goede optie. Nieuwsgierig geworden naar onze methode? Vraag hier een informatiepakket aan of ga direct elke week met de krant en het lesmateriaal aan de slag. 

Het gehele artikel van Geletterdheid en schoolsucces lees je hier.

Een proefabonnement is er al vanaf €55. Wil je graag een van onze adviseurs spreken? Stuur dan een mailtje naar scholen@yandc.nl

Gerelateerde berichten

kerst cadeautje
15 december 2020

Kerstboekje

12 april 2021

Wereldoriëntatie: geïntegreerd of juist niet?

9 maart 2020

Begrijpend luisteren in de bovenbouw

Arrow-up