Image

Lesideeën bij Kidsweek 35

door Tineke
2 september 2021

Deze week is Kidsweek extra dik. De speciale ‘terug naar school editie’ staat boordevol nieuws voor kinderen, puzzels en moppen maar ook tips om ontspannen aan het nieuwe schooljaar te beginnen. Speciaal voor deze editie hebben we een aantal lesideeën op een rij gezet, veel plezier!

1. woordzoekertje

Arceer een stuk of 10 woorden in de krant en schrijf ze op het bord. De leerlingen moeten deze woorden zo snel mogelijk onderstrepen in de krant. Wie alle woorden als eerste heeft gevonden, roept “GEVONDEN”. De leerling komt bij jou ter controle. Als inderdaad alle woorden zijn gevonden, is dit de winnaar van het spel!

2. Ik lees in de Kidsweek....

Een variant op het spel ‘ik ga op vakantie en ik neem mee’. De leerlingen noemen om de beurt een onderwerp van een artikel. De volgende leerling herhaalt wat er gezegd is en vult de woordenslinger aan. Bijvoorbeeld: ‘Ik lees in de Kidsweek over een misdaad, een olifantenbaby en een jonge uitvinder’. Diegene die als eerste de mist in gaat, verliest het spel.

3. Feit of mening?

Lees met de klas de tekst van het Testteam op pagina 22 en 23. Na het lezen van de tekst halen de leerlingen de feiten en meningen uit de tekst. Laat ze alle feiten onderstrepen met een groen potlood, de meningen met een rood potlood. Vervolgens kun je de leerlingen in gesprek laten gaan over hoe je een feit en een mening herkent. Wanneer is dit lastig? Welke onderlinge verschillen hebben zij gevonden? Hoe komt dit?

4. Ik zou een dagje willen ruilen met...

Elke leerling zoekt in de krant een persoon met wie hij/zij wel een dagje zou willen ruilen. Met hun schoudermaatje bespreken ze waarom ze dit wel zouden willen. En wat ze zouden doen als ze een dagje deze persoon waren. Bijvoorbeeld: ‘Ik zou graag een dagje dit kind willen zijn, omdat …’ Of ‘Ik zou graag een dagje Mark Rutte willen zijn, omdat ….’

5. Uitbeelden

De leerlingen kiezen in groepjes van vier een artikel uit en bereiden een toneelstukje voor waarbij ze niet mogen praten. Ze beelden uit wat er in de tekst gebeurd. Kunnen de andere leerlingen raden welk artikel zij uitbeelden?

6. Om de beurt

Laat de leerlingen in tweetallen een artikel uit Kidsweek kiezen. Zij lezen om de beurt hardop een alinea voor. Vervolgens stelt leerling één een vraag die te maken heeft met deze alinea. Leerling twee probeert antwoord te geven op de vraag. Na elke alinea worden de rollen omgedraaid.

Kidsweek krant week 35

7. Eens of Oneens

Lees samen de stelling op pagina 5: Maak lessen in ontspannen verplicht op school. De leerlingen bedenken of ze het eens of oneens zijn met de stelling. Zijn ze het eens, dan pakken ze een groen potlood en houden dit in de lucht. Zijn ze het oneens, dan houden ze een rood potlood in de lucht.
Kunnen ze hun mening met minstens één argument onderbouwen?

8. Verboden te lachen

In groepjes van vier lezen de leerlingen omstebeurt een mop van pagina 32 voor. Het is verboden te lachen! Degene die als eerst lacht is af. Hij/zij is dan aan de beurt met een nieuwe mop! 

9. Drie vragen aan...

Over wie of wat uit de krant willen de leerlingen wel wat meer te weten komen? Dit kunnen vragen zijn aan een slak of over Max Verstappen. Ze schrijven drie interviewvragen op. Misschien kunnen ze zelf de antwoorden achterhalen door op internet te speuren?

10. Krantenmeppertje!

De leerlingen gaan in een kring staan en eentje gaat in het midden staan met een opgerolde Kidsweek-krant. Deze leerling sluit zijn ogen, waarna alle leerlingen om de beurt hun naam zeggen. De spelleider roept vervolgens de naam van 1 leerling. De leerling in het midden moet nu zo snel mogelijk dit kind op de knieën slaan met de opgerolde krant. De genoemde leerling kan dit voorkomen door snel een andere naam te zeggen. Diegene die als eerst geraakt wordt, moet in het midden gaan staan.

Gerelateerde berichten

15 maart 2021

‘Het leerplezier is aanzienlijk toegenomen sinds we Kidsweek gebruiken’

ideeen voor geintegreerd lesgeven
15 juni 2021

Geïntegreerd lesgeven- de Viertakt van Verhallen

Arrow-up