Reading:
Het effect van kennis van de wereld en technische leesvaardigheid

Image

Het effect van kennis van de wereld en technische leesvaardigheid

10 december 2018

Leslie en Recht (1988) hebben het effect van een brede kennis van de wereld en technische leesvaardigheid op het begrip van de tekst (begrijpend lezen) onderzocht. 

Onderzoek naar technische leesvaardigheid

De onderzoeksgroep werd verdeeld in vier groepen: 

Groep 1 wist niets over het onderwerp en had een matige leesvaardigheid. 
Groep 2 wist niets over het onderwerp, maar had een goede leesvaardigheid. 
Groep 3 wist veel over het onderwerp, maar had een matige leesvaardigheid.
Groep 4 bevatte leerlingen die zowel veel over het onderwerp wisten als goede technische lezers waren. 

De laatste groep begreep de tekst natuurlijk het best. Wat opvallend was in dit onderzoek, is dat de groep leerlingen die veel wisten over het onderwerp, maar een matige technische leesvaardigheid had, tot een beter tekstbegrip kwam dan de groep leerlingen die een goede technische leesvaardigheid had, maar weinig wisten over het onderwerp van de tekst. De algemene kennis van een kind wordt dan ook als beste voorspeller gezien voor het begrijpen van teksten.

Lesmethodes van Kidsweek in de Klas

Bij Kidsweek in de Klas is dit vanzelfsprekend. Doordat de leerlingen werken aan de hand van een krantenartikel wordt zowel de kennis van de wereld vergroot als dat de leerlingen de strategieën krijgen aangeleerd behorend bij begrijpend lezen. Bij Kidsweek in de Klas wordt er in de digibordlessen extra aandacht besteed aan het vergroten van de kennis van de wereld.

Lees hier het hele artikel 

Gerelateerde berichten

luizenmoeder
10 oktober 2018

De Luizenmoeder Quiz

ls je het populaire AVROTROS-programma De Luizenmoeder nog níet kent is dat niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder. De satirische televisiecomedy over het gedrag van ouders en personeel van basisschool De Klimop, tegen elkaar, de kinderen en onderling, is een regelrechte hit! De personages van het schoolplein zijn namelijk enorm herkenbaar.

Ga aan de slag met meertaligheid in de klas.
20 november 2022

6 manieren om aan de slag te gaan met meertaligheid in de klas

Oekraïens, Turks, Pools, Chinees, Arabisch. Grote kans dat u als leerkracht deze verschillende talen ooit in het klaslokaal hebt gehoord. Een meertalige klas kan een uitdaging vormen, maar kan ook worden gezien als een enorm pluspunt. Hoezo een kostbaar en ingewikkeld landenproject organiseren? Ga op uitwisseling in je eigen klas!

Arrow-up