Reading:
Bespreek het conflict tussel Israël en de Palestijnen

Image

Bespreek het conflict tussel Israël en de Palestijnen

21 mei 2021

Deze week was het geweld in Israël en de Palestijnse gebieden voortdurend in het nieuws. Ook uw leerlingen hebben hier vast iets over meekregen. Volgens onderwijskundige Karim Amghar vinden veel leerkrachten het ingewikkeld om over dit onderwerp te beginnen in de klas. Wij geven een aantal tips en handvatten om lastige thema’s als deze toch bespreekbaar te maken.

Voorkennis – (kring)gesprek

Geef de leerlingen de ruimte om te vertellen wat zij al over het onderwerp hebben gehoord. Vragen die daarbij kunnen helpen:

  • Wat is jouw reactie op dit heftige nieuws? Heb je ook dingen gehoord of gezien waar je van bent geschrokken?
  • Heb je met je vader en moeder over het nieuws gepraat? Wat hebben jullie besproken?
  • Ken jij iemand die nauw betrokken is bij dit nieuws? Wat kun je erover vertellen?
  • Welke vragen roept het nieuws bij je op?

Wat is er precies aan de hand in Israël en waarom komt er geen vrede?

Al vaak hebben wereldleiders en machthebbers geprobeerd vrede te stichten tussen de Israëliërs en Palestijnen. Dat dit nog nooit gelukt is, maakt al duidelijk hoe ingewikkeld het conflict is. In het artikel Het conflict tussen Israël en de Palestijnen leggen we op samsam.net uit wat er precies aan de hand is en waarom een blijvende vrede hier zo lastig is.

Yoav (11) Josif (12) en Hayat (10) wonen in het gebied waar het conflict speelt en vertellen aan Kidsweek 
hoe dat voor hen is.

Amal (10) en Mohammed (14) 
vertellen in een filmpje over de muur die tussen Israël en Palestina in staat, waardoor ze allebei niet vrij zijn om te gaan waar ze willen.

Het conflict wordt vaak samengevat als een ruzie tussen moslims en joden, maar dat ligt ingewikkelder. Er wonen ook niet-joden in Israël en niet alle joodse Israëliërs zijn erop uit om steeds meer land van de Palestijnen te veroveren. Bovendien zijn niet alle Palestijnen moslim; er zijn ook christelijke Palestijnen. Wel speelt religieuze geschiedenis een rol, bijvoorbeeld als het gaat om de stad Jeruzalem. Voor zowel het jodendom als de islam (en het christendom) is dit een belangrijke stad waar ze allemaal recht op denken te hebben. Gelukkig zijn er situaties waarin kinderen met verschillende geloven op een fijne manier met elkaar omgaan. Nicole (12) en Fitnat (12) gaan bijvoorbeeld samen naar een school met islamitische, joodse en christelijke leerlingen. En Kaveh (11), Katarina (11) en Mohammad (12) wonen alle drie in Jeruzalem. De één is joods, de ander christen en de laatste moslim. Ze weten veel over hun eigen geloof én dat van elkaar.

Afsluiting

Bespreek de informatie uit de artikelen en filmpjes met de leerlingen. Vragen die daarbij kunnen helpen: 

  • Heb jij iets gehoord of gezien waardoor jouw mening over het conflict tussen Israël en de Palestijnen is veranderd? Wat kun je erover vertellen?
  •  Zou jij iets aan één van de kinderen uit de artikelen en/of filmpjes willen vragen? Of zou je iets tegen ze willen zeggen? Wat dan?
  • Welke vragen die we onszelf aan het begin van de les stelden zijn inmiddels beantwoord? Kunnen we nog iets doen om antwoorden te vinden op de vragen die nog onbeantwoord zijn gebleven?

Alle artikelen en filmpjes over Israël en Palestijnse gebieden op een rij

https://www.samsam.net/vrede-conflict/conflict-israel-palestijnen

https://www.kidsweek.nl/nieuws/drie-kinderen-vertellen-over-geweld-isra%C3%ABl-en-palestijnse-gebieden

https://www.samsam.net/vrede-conflict/muur-tussen-israel-en-palestina

https://www.samsam.net/vrede-conflict/vriendschap-israel

https://www.samsam.net/religie/godsdiensten-jeruzalem

Gerelateerde berichten

bewegend leren
27 januari 2020

Bewegend leren met Kidsweek

samen aan zet
21 september 2020

Gratis les voor Week tegen Pesten

Arrow-up