Reading:
Help de Cito begrijpend lezen komt eraan!

Image

Help de Cito begrijpend lezen komt eraan!

6 januari 2022

Twee keer per jaar is het zover, de Cito’s mogen weer worden afgenomen. Zo ook de Cito begrijpend lezen. En laten we eerlijk zijn, dat vinden veel kinderen toch best lastig. Hoe helpen we deze leerlingen de Cito door? Drie tips voor drie verschillende type kinderen.

1. Type snel afgeleid

Je kent hem vast: die leerling die het woord schoen leest, vervolgens denkt aan die keer dat hij poep onder z’n schoen had en hoe erg dat wel niet stonk, dat hij toen aan het wandelen was bij … etc. etc. Voor je het weet loopt hij in zijn gedachten in Canada en is hij totaal afgeleid van de tekst. Niet zo ideaal. Wat dit type leerling kan helpen is een wit A4tje. Laat hem het A4tje op de tekst leggen en per zin dat hij gelezen heeft naar beneden schuiven. Een beetje schools, maar voor veel kinderen wel effectief! 

2. Type ik weet alles al

Dit type kind leest de vraag en vult het antwoord in. Simpel. Meestal is hij snel klaar met de toets. Soms is deze manier best efficiënt: je eigen kennis gebruiken om tot beter leesbegrip te komen werkt goed. Maar helaas denkt dit type het regelmatig te weten, terwijl er in de tekst toch echt wat anders staat. Hoe zorgen we ervoor dat deze leerling terug gaat lezen in de tekst? Een manier kan zijn om hem voor de vraag een gekleurde stip te laten zetten (bijvoorbeeld een groene stip voor vraag 1, een rode stip voor vraag 2, etc.) Je vraagt hem naar bewijs in de tekst te zoeken, waarmee hij zijn antwoord kan onderbouwen. Heeft hij dit gevonden? Dan onderstreept hij deze informatie met het gekleurde potlood in de tekst.  

3. Type langzame lezer

Dit type kind leest vrij langzaam, bijvoorbeeld omdat het hem technisch nog veel moeite kost om de tekst te lezen. Dan is het best lastig om aan het eind van de tekst nog te weten waar het begin van de tekst ook alweer over ging. Voor deze leerling kan het helpen om hem meer tijd te geven voor de toets. Om de concentratie te behouden, kunt u ervoor kiezen om de toets in meerdere delen af te nemen. Cito adviseert dat er in uitzonderlijke gevallen ook voor gekozen kan worden om leerlingen met ernstige leesproblemen voorafgaand aan de toets, de teksten zelf door te laten lezen. Bij voorkeur op dezelfde dag waarop de toets wordt afgenomen. 

Natuurlijk weten we allemaal dat we kinderen niet simpelweg in één type kunnen ‘stoppen’ en zijn er vele varianten mogelijk. Maar wie weet helpen deze tips sommige kinderen op weg! 
 

Gerelateerde berichten

webinar
23 november 2020

Webinar over woordenschat

Technische_leesvaardigheid
10 december 2018

Het effect van kennis van de wereld en technische leesvaardigheid

2 juni 2022

Nieuwe methode: Kidsweek in de Klas Compleet!

Arrow-up