Reading:
Het leven van een leraar… open brief aan Arie Slob

Image

Het leven van een leraar… open brief aan Arie Slob

8 maart 2021

In de blogserie ‘Het leven van een leraar’ krijg je elke maand een uniek inkijkje in het leven van Meester Frank. Ik neem je mee naar de wondere en prachtige wereld van het basisonderwijs. Ik besef ook: wat ik elke maand vertel, is geen blauwdruk voor hoe het er op elke school en in elke klas aan toegaat. Dat is ook het ‘wondere’ eraan: overal gaat het anders en geen dag is hetzelfde. Lees al mijn blogs hier!

Geachte minister Slob,

Als minister van Onderwijs heeft u een lastige taak. Het onderwijs schreeuwt al jaren om extra personeel, om meer geld en vooral erkenning. Nu, in deze coronatijd, is uw taak nog lastiger geworden. De beslissing van het kabinet om scholen voor een lange periode te sluiten, stuitte (en stuit nog steeds) op veel kritiek. Ik neem aan deze beslissing weloverwogen is genomen en daarin is meegenomen dat leerlingen thuis niet de kennis en vaardigheden opdoen die ze normaal gesproken op school opdoen.

Het verbaast me dan ook dat u zo focust op het wergwerken van de ‘achterstanden’ die door het coronabeleid zijn ontstaan. Als je als overheid ervoor kiest om scholen voor enkele maanden te sluiten, dan accepteer je dat een generatie leerlingen wat langer de tijd nodig heeft om alle lesstof tot zich te nemen. Hoe goed scholen het thuisonderwijs ook organiseren, het komt niet in de buurt van wat leerlingen op school leren. Met de 8,5 miljard euro die u wil investeren, koop je deze verloren tijd niet terug. Zelfs niet als je leerlingen extra naar school laat komen en vakanties en pauzes laat overslaan.

 

‘Zittenblijven’ is ook zo’n term die direct uit het schoolvocabulaire mag worden geschrapt. Vroeger bleef je zitten omdat je niet slim genoeg was om naar de volgende groep te gaan.

 

Het enige wat we kunnen doen, is de tijd die we hebben zo effectief mogelijk inzetten (iets wat elke school altijd al doet). De leerlingen moeten vooral weer gaan ervaren hoe fijn het is om samen naar school te gaan. Om in een leerrijke lesomgeving met klasgenoten samen te werken, te praten en te spelen. Dat bereik je niet – zoals u al dreigend tegen leerlingen sprak – door ze te waarschuwen voor ‘de mogelijkheid tot zittenblijven´. Dat werkt demotiverend. ‘Zittenblijven’ is ook zo’n term die direct uit het schoolvocabulaire mag worden geschrapt. Vroeger bleef je zitten omdat je niet slim genoeg was om naar de volgende groep te gaan. Ik spreek liever van een bonusjaar. Leerlingen krijgen rustig de tijd om alle lesstof te beheersen, zodat ze met zelfvertrouwen hun schoolloopbaan voort kunnen zetten.

Dus geachte minister, we gaan geen achterstanden wegwerken. We gaan verder waar we gebleven waren. Dat doen we zo effectief mogelijk en met het welzijn en leerplezier van de kinderen voorop. De 8,5 miljard euro is natuurlijk van harte welkom. Dat geld gaan we inzetten om het onderwijs nog beter en leuker te maken. Nu de erkenning nog: geef leerlingen en leraren de tijd, ruimte en het vertrouwen om uit deze crisis te komen. Als u dat aandurft, dan bent u een minister die het onderwijs waardig is.

Met vriendelijke groet, vast ook namens een hoop collega’s,
Frank Snijders

Heeft u nog vragen?

Neem vrijblijvend contact op met leraar én adviseur lesmethodes, Frank Snijders. 

Gerelateerde berichten

11 december 2020

Het leven van een leraar… Decemberstress

30 oktober 2020

Het leven van een leraar… hulpouders

Elke maand schrijft Frank een blog over zijn leven als leraar. Deze maand vertelt hij over de schooltuin.

Arrow-up