Reading:
Waarom het integreren van taalonderdelen zo belangrijk is

Image

Waarom het integreren van taalonderdelen zo belangrijk is

25 januari 2021

In september verscheen artikel in het vakblad JSW (Jeugd in School en Wereld) over het verbeteren van de leesvaardigheid. In het artikel geeft Martin Bootsma drie tips die goed aansluiten bij onze visie op onze methode Wereld & Taal.

1. Laat begrijpend lezen verdwijnen als los vak

Bootsma geeft aan dat de taalonderdelen (waaronder begrijpend lezen) vaak een geïsoleerde plek hebben binnen het basisonderwijs. Daardoor is het voor leerlingen moeilijk om deze taalonderdelen met elkaar te verbinden buiten de les.

Zo weten leerlingen soms niet wat de functie is van bijvoorbeeld begrijpend lezen en weten ze niet dat het geen doel op zich is. Door begrijpend lezen te laten verdwijnen als los vak en te integreren bij andere betekenisvolle onderdelen los je dit grotendeels op.

In onze methode Wereld & Taal hebben we het onderdeel begrijpend lezen geïntegreerd bij andere betekenisvolle onderdelen. Leerlingen lezen de tekst om meer te weten te komen over het onderwerp. Zo leren de leerlingen dat het begrijpen van de tekst hier een functie heeft, namelijk het inwinnen van informatie.
Bovendien worden ook de andere taalonderdelen verwerkt in onze methode Wereld & Taal. Zo ontstaat functioneel taalonderwijs. De informatie die ze uit de tekst(en) hebben gehaald, zorgen ervoor dat ze meer weten over het onderwerp en die hebben ze weer nodig voor het maken van een taal gerelateerde opdracht over het onderwerp.

Hieronder zie je voorbeelden van onze lesmethode Wereld & Taal. Het artikel gaat verder onder de afbeelding. 

2. Creëer een ‘kennisfeestje’

Uit onderzoek is gebleken dat kennis over een onderwerp bepalend is voor het leesbegrip. Bootsma geeft aan dat dit het belang benadrukt dat leerkrachten teksten gebruiken als medium om kennis over te dragen en dat kennisopbouw van groot belang is. Daarnaast is het goed als leerlingen meerdere teksten over een onderwerp lezen. Als je veel kennis hebt over meerdere onderwerpen, leg je sneller en gemakkelijker nieuwe verbanden.

Bij Wereld & Taal worden er wekelijks minstens twee teksten over het onderwerp aangeboden. Daarnaast worden suggesties voor andere teksten gegeven. Bovendien komen er in de methode veel verschillende onderwerpen aan bod waardoor leerlingen kennis kunnen verschaffen over meerdere onderwerpen en zo sneller en gemakkelijker nieuwe verbanden kunnen leggen.

3. Doe het samen

Naast een goede samenwerking tussen leerkrachten is het belangrijk dat leerlingen actief met de inhoud van een tekst aan de slag gaan. Denk daarbij aan het praten over een tekst, de tekst samen actief verwerken (zoals schrijfopdrachten) en ideeën en opvattingen uitwisselen.

Dit is precies wat er in de methode Wereld & Taal gebeurt. Leerlingen gaan allereerst in gesprek over het onderwerp en vervolgens gaan zij actief met de inhoud van de tekst aan de slag. Daarbij worden regelmatig schrijfopdrachten of spreekopdrachten aangeboden.

Al met al sluit onze methode Wereld & Taal goed aan bij de visie van Martin Bootsma. Nieuwsgierig geworden naar onze methode?

Vraag hier een informatiepakket aan of ga direct elke week met de krant en het lesmateriaal aan de slag. U kunt al vanaf € 60, – een proefabonnement afsluiten. Dit abonnement stopt automatisch. Kijk hier voor alle opties.

Vragen? Stuur gerust een mailtje naar scholen@yandc.nl.

Gerelateerde berichten

20 januari 2020

Het belang van voorlezen – 5 lestips

Arrow-up