Reading:
Kidsweek in de Klas werkt samen met SLO aan vakoverstijgend onderwijs

Image

Kidsweek in de Klas werkt samen met SLO aan vakoverstijgend onderwijs

5 februari 2021

Voor de ontwikkeling van onze nieuwe lesmethode Kidsweek in de Klas – Wereld & Taal hebben we ongeveer een jaar geleden al contact gelegd met SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling. SLO streeft, net als wij, naar meer samenhang in lessen. Zo worden lessen betekenisvoller voor leerlingen én leerkrachten. Hoe zag deze samenwerking er precies uit? 

SLO denkt mee over de koppeling van wereldoriëntatie en taal

In eerste instantie heeft SLO meegedacht over de koppeling van wereldoriëntatie aan taal, omdat wereldoriëntatie natuurlijk sterk samenhangt met taalonderwijs. Met name de doelen voor lezen, schrijven en mondelinge taalvaardigheid bleken geschikt om te verbinden aan de doelen voor wereldoriëntatie. Samen bekeken we hoe we deze taaldoelen expliciet konden maken, zodat leerkrachten desgewenst (een gedeelte van) hun taalmethode konden loslaten.  

Bij een les wereldoriëntatie leren de leerlingen bijvoorbeeld over weer en klimaat en vervolgens presenteren zij zelf een weerbericht. Hierbij oefenen zij mondelinge taal en spreken. Of bijvoorbeeld bij een les over de 17e eeuw lezen de leerlingen een tekst over de VOC en WIC. Hierbij leren zij zowel over de Nederlandse geschiedenis als begrijpend lezen. 

Voorbeeld van een geïntegreerde les van Kidsweek in de Klas

Scholen gesloten

Vervolgens ontstond er een periode waarin de basisscholen gesloten werden i.v.m. het coronavirus. SLO legde contact met ons met de vraag of wij samen met hen wilde optrekken in het maken van vakoverstijgend kwalitatief goed lesmateriaal voor alle kinderen. Want laten we eerlijk zijn, het aanbod voor thuisonderwijs was enorm waardoor het niet voor alle ouders duidelijk was welke materiaal nu echt een bijdrage aan de ontwikkeling van hun kind(eren) zou leveren. 

Wekelijks bespraken we de onderwerpen die die week in Kidsweek zouden komenTwee vakexperts van SLO dachten mee over de kern- en tussendoelen die bij het gekozen onderwerp paste. Eén vak-expert vanuit aardrijkskunde (Anton Bakker), geschiedenis (Matthijs Driebergen) of natuur/techniek (Karianne Djoyoadhiningrat-Hol) en een vak-expert vanuit taal (Anne-Christien Tammes of Joanneke Prenger)

Vervolgens maakte de onderwijsredactie van Kidsweek in de Klas er een les over. Waar mogelijk geïntegreerd met teksten en filmpjes van Samsam, zodat ook doelen voor burgerschap werden behaald. 

Bij Wereld & Taal worden er wekelijks minstens twee teksten over het onderwerp aangeboden. Daarnaast worden suggesties voor andere teksten gegeven. Bovendien komen er in de methode veel verschillende onderwerpen aan bod waardoor leerlingen kennis kunnen verschaffen over meerdere onderwerpen en zo sneller en gemakkelijker nieuwe verbanden kunnen leggen.

Voorbeeldlessen

Er volgden vele lessen waarbij we steeds aan de hand van de actualiteit uit Kidsweek de integratie tussen wereldoriëntatie en taal opzochten. Ondertussen bouwde SLO een website om deze vrij vernieuwende manier nog verder onder de aandacht te brengen bij leerkrachten, die sinds kort te bekijken is. 

Wij kijken terug op een enorm succesvolle samenwerking die vanuit de expertise van eenieder zijn vruchten heeft afgeworpen en willen Anton, Matthijs, Karianne, Anne-Christien en Joanneke hier hartelijk voor bedanken! 

Meer weten over samenhang in het onderwijs? Bekijk dan de website van SLO. Wil je na het lezen van deze blog de lesmethode uitproberen? Neem dan een proefabonnement op de lesmethode Wereld en Taal!

Gerelateerde berichten

15 maart 2021

‘Het leerplezier is aanzienlijk toegenomen sinds we Kidsweek gebruiken’

ideeen voor geintegreerd lesgeven
16 februari 2021

Kansen zien in geïntegreerd lesgeven

Arrow-up