Reading:
Hoe bespreek je naar nieuws in de klas? 6 tips!

Image

Hoe bespreek je naar nieuws in de klas? 6 tips!

10 mei 2022

De oorlog in Oekraïne, het coronavirus, natuurrampen en de dood. Het zijn nieuwsonderwerpen waar kinderen soms van wakker liggen. Het bespreken van dit soort onderwerpen in de klas is hierdoor vaak een flinke kluif. Hoe pak je dit het beste aan? Pyscholoog Andreea Blum geeft 6 tips!

‘Ik begrijp heel goed dat het voor leraren soms lastig is om nare nieuwsonderwerpen te bespreken in de klas. Het is namelijk onvermijdelijk dat bepaald nieuws angst oproept. Daarom is het belangrijk om te weten hoe je hier het beste mee kunt omgaan. Door een onderwerp niet te bespreken of angstige gevoelens van leerlingen weg te wuiven geef je onbedoeld de boodschap dat het verkeerd is om angstig te worden van nieuws. En dat terwijl het juist heel belangrijk is dat uw leerlingen leren om op een dappere manier met angstgevoelens om te gaan. Daar hebben ze hun hele leven lang profijt van!’

#1 Buiten je controle

‘Zodra je merkt dat leerlingen zich druk maken om een onderwerp is het belangrijk om te bespreken wat binnen hun eigen controle ligt. Mensen denken vaak dat iets binnen hun controle ligt, terwijl dit niet zo is. Als kind kun je bijvoorbeeld niks doen aan een oorlog of een natuurramp in een ander land. De oplossing daarvoor is heel zwartwit: maak je zo min mogelijk zorgen over dingen die je zelf niet in de hand hebt. Daarnaast kun je bespreken wat de leerlingen wél in de hand hebben. Het feit dat er oorlog is kun je niets aan doen, maar je kunt wel vluchtelingen helpen of geld inzamelen.’

#2 Het gevoel valideren

‘Tijdens het bespreken van naar nieuws is het heel belangrijk om het gevoel van je leerlingen altijd te valideren. Leg uit dat je het zelf ook een lastig onderwerp vindt en bespreek hoe je daar het beste mee om kunt gaan. Erken de zorgen van uw leerlingen en zeg hierbij niet overmatig dat ze zich geen zorgen moeten maken. Leg uit dat iedereen zich weleens angstig of verdrietig voelt en dat dit helemaal oké is.’

#3 De sandwich-methode

‘De sandwich-methode is een manier om afleiding te zoeken van het nare nieuws. Bij deze methode behandel je eerst iets positiefs, daarna bespreek je naar nieuws en vervolgens sluit je af met een weer een positief nieuwtje. Dit is een manier waarop de leerlingen niet alleen het negatieve nare nieuws onthouden, maar met een fijn gevoel de les afsluiten. Bijvoorbeeld het lezen van de moppenpagina nadat je een moeilijk verhaal op de buitenlandpagina van Kidsweek hebt gelezen.’

#4 Perspectief

‘Bespreek met elkaar dat de meeste nieuwsverhalen erg uitzonderlijk zijn. De reden dat iets in het nieuws komt is omdat het niet vaak voorkomt, anders komt het niet in de krant. Het is een uitzonderlijke situatie! Door dit inzicht te geven geef je automatisch aan dat de kans erg klein is dat dit nieuws in Nederland voorkomt, groter wordt of bedreigend is voor de leerlingen zelf.

Ook social media kan een grote rol spelen bij het uit het perspectief trekken van nieuws bij leerlingen. Veel kinderen zien op social media selectieve informatie, waardoor ze een nieuwsitem in sommige gevallen extreem vaak voorbij zien komen. Hoe vaker mensen iets zien, hoe meer ze iets als waarheid aannemen. Hierdoor denken leerlingen dat het echt zo is of heel vaak voorkomt, terwijl dit niet altijd hoeft te zijn. Als leraar kun je dit fenomeen benoemen en het nieuws terug in het perspectief zetten.’

#5 Duiding

Leg bij ingewikkelde nieuwsonderwerpen uit wat er precies gebeurd is en hoe dit heeft kunnen gebeuren. Bespreek bijvoorbeeld hoe aardbevingen kunnen plaatsvinden en waarom een oorlog is ontstaan. Op deze manier wordt vaak duidelijk dat we hier in Nederland waarschijnlijk nooit last van gaan hebben.’

#6 Blijf objectief

‘Blijf als leraar altijd objectief tijdens het bespreken van lastige onderwerpen. Laat uw leerlingen alle kanten van de discussie zien, zonder daar een mening over te geven. Dit helpt de leerlingen bij het vormen van hun eigen mening. Ook helpt het om lastige onderwerpen die je liever uit de weg gaat toch op een goede manier te bespreken in de klas.’

Verder lezen

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws van Kidsweek in de Klas? Geef je dan op voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Gerelateerde berichten

20 januari 2020

Het belang van voorlezen – 5 lestips

Ga aan de slag met meertaligheid in de klas.
20 november 2022

6 manieren om aan de slag te gaan met meertaligheid in de klas

Oekraïens, Turks, Pools, Chinees, Arabisch. Grote kans dat u als leerkracht deze verschillende talen ooit in het klaslokaal hebt gehoord. Een meertalige klas kan een uitdaging vormen, maar kan ook worden gezien als een enorm pluspunt. Hoezo een kostbaar en ingewikkeld landenproject organiseren? Ga op uitwisseling in je eigen klas!

Arrow-up